N(euro)otje en de Internationale Energiebesparingsdag

Vanmorgen op het nieuws gehoord: het is vandaag Internationale Energiebesparingsdag. 171 Landen doen hier aan mee.

Het is de bedoeling om vandaag, 10-10 met zijn allen 10 procent minder energie te gebruiken.

Dit kunnen we doen door minder lampen aan te doen of LED-lampen te gebruiken. Deze verbruiken 85% minder energie dan een gloeilamp. Een ander idee is om vandaag apparaten zoals de wasmachine, droger of vaatwasser niet te gebruiken.Vooral de wasdroger is een groter stroomslurper; deze staat zelfs op de eerste plaats van grote energiegebruikers.

De actie 10:10 is in feite een bewustwordingscampagne: Welke apparaten gebruik ik? Waarom gebruik ik die apparaten? Kan het minder? Kan ik zelfs zonder? Ook worden we aangespoord om eens te kijken naar alle apparatuur met een stand-by stand. Deze gebruiken heel wat meer dan je zou denken. Een idee is om bijvoorbeeld computers en bijbehorende printers en dergelijke op één stekkerblok aan te sluiten waardoor je alles tegelijk echt uit kunt zetten.

Op de Nationale Electriciteitsmeter is vandaag het landelijke energieverbruik te zien. Helaas hebben we tot nu toe vandaag 9.93 % meer verbruikt dan anders…

We hebben dus nog wat te doen vandaag… 🙂

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Monica
    Okt 10, 2011 @ 08:38:20

    Geen vlees of zuivel eten vandaag is ook een goede energiebesparing.
    Ik heb geen droger. Had gehoopt de was buiten op te kunnen hangen, maar helaas weer regen hier. Ik doe het straks extra lang in de centrifuge (die verbruikt niet veel) en dan hang ik de was op zolder.

    Beantwoorden

  2. vlasje
    Okt 10, 2011 @ 09:27:03

    Ja, hoor; extra letten op stand-by lampjes en licht in bv de keuken als je er niet bent uitdoen. Het moet schelen al is het een koude, donkere natte dag.

    Beantwoorden

  3. Jacqueline
    Okt 10, 2011 @ 12:20:42

    Niet de beste dag om dit te doen, is juist een stuk kouder. Ongewild zijn wij aan het besparen, want de verwarming wil niet aanslaan. Ik mag dus even contact op gaan nemen met de storingsdienst 😦

    Beantwoorden

  4. izerina
    Okt 10, 2011 @ 13:39:07

    Wij hebben nog goede spaarlampen overal. Dus het duurt nog wel even,voor ze vervangen kunnen worden door ledlampen. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  5. Yasr
    Okt 10, 2011 @ 14:23:15

    Oeps. Ik werk vandaag thuis. Voor het eerst sinds een aantal weken. Daarom gebruik ik vandaag meer energie dan op een andere maandag. Laptop, 2e scherm erbij, bureaulamp en ook nog eens de CV aan. Want mijn werkkamer is superkoud.

    Beantwoorden

  6. monica
    Okt 10, 2011 @ 20:25:19

    Nou, daar is dan ook een hoop ruchtbaarheid aan gegeven.
    ’t is dat je er over schrijft. Op het nieuws heb ik er niets overgehoord.

    Hier is de verwarming weer aangezet (we hebben blokverwarming dus kunnen er niet zelf over beschikken) maar alleen in de woonkamer doet de knop z’n werk (Wel wilde we weten of de verwarming in de a.s. kinderkamer het doet maar helaas. Die knop doet het dus niet)
    Het lukt nog steeds met af en toe een vestje aan dus voorlopig komt de enige warmte van de verwarmingsbuizen zelf.

    Een droger heb ik niet maar de was hangt op ons inpandig balkon (met schuifpui) en dat scheelt ook. Het duurt met dit weer iets langer om te drogen maar ik heb nu toch geen haast, tenzij de kleine ineens komt opdagen 🙂
    Dan zal ik het wel gaan merken.

    Beantwoorden

  7. Daantje
    Okt 10, 2011 @ 21:19:13

    Ik vind het een fiasco. Er is veel te weinig aandacht aan gegeven. Beetje jammer 😦 Volgend jaar beter, hoop ik. Het had zo leuk kunnen zijn 🙂

    Beantwoorden

  8. petradepooh
    Okt 11, 2011 @ 14:05:27

    Ik heb stukje gezien/gehoord bij Kassa afgelopen zaterdag en in EditieNL gisteren. Effin het kan meer en beter maar helaas willen velen ook niet echt inleveren qua stroom. Waarom minder comfort als je t toch kan betalen, dat ze dan vervolgens een betaalregeling aanvragen bij de energieboer is weer een ander verhaal. Toen ik nog bij een energieboer werkte en t wel eens vroeg of mensen bepaalde apparaten hele dagen aan hadden staan in huis werd het wel heel stil…… Grootste slurpers die je zonder comfort kan vervangen zijn bv bed met goed matras ipv waterbed, een nieuwe koelkast en of vrieskiest of tweedehands maar let dan even op de rubbertjes anders deze vervangen, Plasma tv de deur uit en een LCD erin, de laptop een dagje gebruiken op de accu ipv met alles in stopcontact, een schakelaar tussen t digitvkastje en t stopcontact en deze uit doen als je weggaat of naar bed of niet kijkt. Tropische Aquaria en terraria de deur uit en de dieren bekijken in de dierentuin. En trek in je vakantie alle stekkers eruit die niet echt nodig zijn dus op je vriezer na kan eigenlijk alles uit. Ook de airco is volstrekt onnodig met de goed geisoleerde huizen van nu. Houdt ramen en deuren goed dicht en ook de gordijnen bij warmte. In de winter gooi je juist zoveel mgoelijk gordijnen open en lucht je met de verwarming uit.

    Beantwoorden

  9. Mascha
    Okt 11, 2011 @ 18:19:50

    Ik hoorde het ook bij een programma op TV. Ze gaven aan dat ze het gingen vergelijken met een maandag eerder 3 oktober. Ik had toen meteen al het idee. Dat gaat niet lukken. 3-10 was het (hier in ieder geval) 25 graden. Gisteren 10-15 graden ofzo. Dan geeft meteen veel verschil. Ook is het iets eerder donker dan een week eerder.

    Beantwoorden

  10. kinderkeuken
    Mrt 05, 2012 @ 21:41:58

    Dat zouden ze vaker moeten doen. Niet alleen 1 dag in het jaar.

    Beantwoorden

Geef een reactie

