N(euro)otje let op de aanbiedingen

Als vervolg op het berichtje van gisteren wil N(euro)otje hier nog wat schrijven over goedkoop boodschappen doen. Het is niet zo moeilijk als je een paar vuistregels hanteert:

1 – Budget. Stel een redelijk bedrag voor de boodschappen en probeer daar niet overheen te gaan. Stop desnoods per week het boodschappengeld in een envelop. Met pinnen ga je makkelijker over een budgetbedrag heen.

2 – Weekmenu. Echt, het werkt! Probeer je zoveel mogelijk aan het seizoen te houden. Dus laat die aardbeien in december staan. Ze komen uit het buitenland of uit de kas en zijn dan duurder dan anders of niet eens lekker. Als je een groententuin hebt houd je natuurlijk rekening met wat daar op staat.

3 -Doe zoveel mogelijk boodschappen in 1 keer. In het filmpje van The cheapest family kwam het ook naar voren: zij doen maar 1 keer per maand boodschappen. Het is nu eenmaal een bewezen feit dat de meeste mensen vrijwel altijd dingen kopen die niet op het lijstje staan. Impulsaankopen noemen ze dat. Hoe minder tijd je in een winkel doorbrengt, hoe minder risico op impulsaankopen.

4 – Op = op! Weersta de verleiding om halverwege de week naar de supermarkt te gaan omdat de hagelslag op is. Grote kans dat je met (veel) meer thuiskomt dan alleen de hagelslag. Zie punt 3.

5 – Winkels zijn volgens een bepaald schema ingedeeld. Dit schema is er op gericht jou zoveel mogelijk te laten kopen. Zo liggen er altijd geweldige ‘aanbiedingen’ voor de kassa. En de goedkope producten liggen laag. Daar moet je voor bukken. Want de dure (merk)producten liggen lekker makkelijk op ooghoogte. Deze vallen sowieso meer op omdat je, als je tv kijkt, deze direct herkent van de peperdure reclames.

6 – Let goed op de aanbiedingen. Hier in Nederland is het misschien niet zo gebruikelijk om supermarktfolders vol met uitknipbonnen te verspreiden. Maar die aanbiedingen zijn er wel degelijk! Als je, heel milieubewust, zo’n NEE/NEE sticker op je brievenbus hebt geplakt krijg je geen supermarktkrantjes meer. En daar staan nou net al die aanbiedingen in. Dan is de link naar sites als folders.nl, reclamefolder.nl, of folderz.nl heel handig. Alle folders van alle supermarkten (en andere winkels) zijn daar online te bekijken. Scheelt bergen papier en je kunt op je gemak alle aanbiedingen van de week voor jezelf op een rijtje zetten. En op je boodschappenlijstje natuurlijk…

7 – En vergeet de aanbiedingen ter plekke niet. Vaak, vooral tegen of in het weekend, worden producten die tegen de datum aanzitten, met fikse korting verkocht. Deze producten zijn herkenbaar aan opvallende stickers met daarop het percentage korting.

8 – Koop niet iets alleen maar omdat het in de aanbieding is! Als je het vervolgens niet gebruikt is het weggegooid geld. En voor houdbare producten geldt juist: sla even flink in tijdens die aanbieding.

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Monica
    Okt 02, 2011 @ 08:54:54

    Op een weblog las ik laatst iets over een zgn ‘rommeldoosje’ waar houdbare producten in zitten die snel op moeten en die al even in de kast staan.
    Ga ik hier ook doen.
    Verder is het voor mij makkelijk boodschappen doen in een supermarkt omdat ik heel veel dingen niet kan eten omdat ik glutenvrij, vegetarisch, e-nummerarm en suikerarm eet. Dan blijft er heel weinig over aan verleidingen.
    Ik heb een nee/ja sticker op de brievenbus en bekijk de aanbiedingen op de sites van de winkel zelf.

    Groetjes, Monica

    Beantwoorden

  2. bespaarmama
    Okt 02, 2011 @ 20:28:17

    Op http://www.voordeelmuis.nl kun je ook zoeken waar een bepaald product die week in de aanbieding is!

    Beantwoorden

  3. Anneke
    Okt 03, 2011 @ 16:01:50

    ik deel mijn maand budget in vijven( een extra week dus)en verdeel dat over 5 gripzakjes
    elke week pak ik een nieuw zakje en doe het restand van de afgelopen week in een speciale pot.
    ik doe 1x in de week boodschappen
    de “vijfde” week kan ik gebruiken voor onvoorziene uitgaven of verjaardagen
    het klinkt en voelt heel vrekkig, maar het werkt:))

    Beantwoorden

  4. Free BeeZ
    Jul 15, 2013 @ 09:07:35

    Een reactie van mij op een oudere post. Wat ik sinds kort doe is op internet een aantal sites bezoeken waar de ‘Geld terug acties’ op verzameld worden. Deze week heb ik zeer luxe toiletpapier, een leverworst, een bodylotion, een zakje snoep, en 4 flesjes ‘appelbier’ voor dames gekocht, voor ruim 16 euro. Daarna heb ik de actiecodes ingevuld op de actie sites en als het goed is krijg ik het geld binnen een aantal weken retour op mijn rekening. Er zitten wel een aantal dingen tussen die ik zelf niet gebruik (zoals de leverworst) maar daar kan ik altijd een vriend of familielid blij mee maken! Dat luxe toiletpapier met dat schattige hondje staat hier wel in de kast, normaal hebben wij hier thuis nog net 1 stapje boven het grijze schuurpapier šŸ™‚

    Beantwoorden

Geef een reactie

