N(euro)otje en de zomertijd

N(euro)otje schreef al een paar keer eerder over de zomer- en wintertijd. (Op het oude weblog). Vanochtend hoorde ze op het nieuws dat Oekraïne de zomertijd handhaaft voor het hele jaar. Daarmee sluit het land aan op de buurlanden Rusland en Wit-Rusland die ook sinds dit jaar de zomertijd als vaste tijd hebben ingesteld.

De reden is dat men vindt dat het steeds wisselen van zomer- naar wintertijd te veel stress veroorzaakt en schadelijk is voor de gezondheid.

Het belang van de zomertijd staat al jaren ter discussie. Ooit ingesteld om energie te besparen, vraagt men zich nu al langer af of het echt wel zo energiebesparend is. De zomertijd is in feite een aanpassing aan het ritme van de meeste mensen. De zon komt normaal gesproken op terwijl de meeste mensen nog in bed liggen en gaat al weer onder als al die mensen nog niet weer naar bed zijn. Door de klok een uur vooruit te zetten is het net alsof de zon later opkomt en later ondergaat: ’s morgens is het later licht en ’s avonds is het langer licht. Dit zou energiebesparend werken. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat waar je ’s avonds nog geen licht hoeft aan te doen omdat het nog niet donker is, je ’s morgens wel lampen aan moet doen omdat het nog niet licht is… Lood om oud ijzer?

Daarbij komt dat heel veel mensen last hebben van het wisselen van de tijd. Hun biologische klok heeft tijd nodig om aan het nieuwe ritme te wennen. Dit uit zich in veel klachten waaronder oververmoeidheid.

Ook dieren en planten hebben er last van. Niet die in de vrije natuur natuurlijk, die hebben niets met de klok te maken, maar die afhankelijk zijn van mensen. Je kunt als boeren je koeien nu eenmaal niet uitleggen dat ze nu een uurtje eerder moeten wakker worden. Ook in de tuinbouw kost het veel extra tijd en moeite om alle apparatuur die gebruikt wordt in de kassen opnieuw in te moeten stellen.

Kortom, de discussie duurt voort.

N(euro)otje heeft ook een mening: gewoon de tijd de tijd laten. Ofwel: straks terug naar wintertijd (de normale tijd) en daar niets meer aan doen.

Wat vinden jullie: hebben jullie last van de overgang van winter- naar zomertijd en vice versa? Vinden jullie ook dat het beter afgeschaft kan worden? En zo ja, wat zou dan handiger zijn: de wintertijd aanhouden of de zomertijd?

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Monica
    Sep 21, 2011 @ 07:59:16

    Ik zou het liefst altijd dezelfde tijd hebben. Of dat de zomertijd of de wintertijd zou zijn, dat maakt me niet uit.
    De gewissel twee keer per jaar vind ik vervelend en het duurt vaak een week voordat ik er echt aan gewend ben.

    Beantwoorden

  2. mijn consuminder leven
    Sep 21, 2011 @ 09:03:24

    Voor mij mag het ook afgeschafd worden hoor! Het is gewoon niet natuurlijk en je moet altijd weer in een ander ritme komen. En ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er gevoelsmatig slecht mee om kunnen gaan. afschaffen die hap dus.

    Beantwoorden

  3. Zuinigaan
    Sep 21, 2011 @ 13:05:51

    Ik heb de oude weblog nu goed bekeken en het klopt dat heel veel weg is! Alleen vanaf mei t/m 24 augustus is compleet, maar voor de rest is er bijna niets bewaard. Ik heb net als jij nog steeds geen autorisatie voor het beheer van de oude weblog. Mijn twijfel of het allemaal goed komt wordt steeds groter.

    Beantwoorden

  4. Hsm
    Sep 21, 2011 @ 14:43:37

    Mijn man moet regelmatig een dag voor zijn werk naar Londen en heeft daar last van. Dus niet zozeer de zomer-en wintertijd, dat trekt hij nog wel, maar de klok een uur terug, en de zelfde dag weer een uur vooruit. Je vertrekt om 6.00 uur van Schiphol, komt aan om 6.00 uur Engelse tijd, vertrekt om 17.30 Engelse tijd van Londen en komt dan aan om 19.30 Nederlandse tijd. Hij is dan prikkelbaar, somber en moe. Wil nog dagenlang op de gekste tijden slapen, zoals ’s middags en aan het begin van de avond. Wat voor de nachtrust niet echt slim is. Omdat hij 51 is, en een sleutelrol vervult t.o.v.Engelse collega’s (teleconferencing kan niet altijd, omdat er ook een cultuurverschil bestaat en dan gevaar is voor misverstanden), wil hij zich niet als ‘een oude lul’ aanstellen. Maar je blog zet me aan het denken, dat uur tijdsverschil op 1 dag kan behoorlijk ‘killing’ zijn.

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Sep 21, 2011 @ 20:05:09

    Zelf heb ik ook altijd last als de klok voor- of achteruit wordt gezet. Ik vind het wel heerlijk dat het in de zomer zo lang licht is in de avond. Van mij mag de zomertijd of de gewone tijd gewoon blijven, dus steeds 1 tijd.
    Is het meest handige!

    groetjes Margreet

    Beantwoorden

  6. femke
    Sep 21, 2011 @ 21:37:23

    Ik ben het helemaal met je eens, laat straks maar lekker de wintertijd blijven. Ik heb nl. wel een week last van die wisselingen 2 x per jaar. Enne…. of het scheelt in energie? Ik denk het nietff

    Beantwoorden

  7. ine
    Sep 21, 2011 @ 22:26:22

    hoi , zou je me aub je vrekkenrecept van pizzadeeg willen sturen ? Dit ben ik kwijt na al dat gedoe met het blog. Hartelijk dank!

    Beantwoorden

  8. Ecofabulous
    Sep 21, 2011 @ 22:58:56

    Gaat de wintertijd al weer in? Ik weet nooit wanneer…heel vervelend met afspraken enzo 😉

    Beantwoorden

  9. opnieuwbeginnen
    Sep 21, 2011 @ 23:59:14

    Het hele jaar zomertijd graag. Dat je ’s morgens in het donker weg gaat en in het donker thuis komt is zo vervelend. Met het hele jaar zomertijd, heb je meer weken dat het nog licht is wanneer je thuis bent.

    Beantwoorden

  10. Lege zakken vrouw
    Sep 22, 2011 @ 07:19:44

    Ik ben het helemaal met jullie eens. Afschaffen, die hap. Door het reizen naar de UK en Ierland, hebben wij er nog eens extra last van. Gr. LZV

    Beantwoorden

  11. gerrie
    Sep 22, 2011 @ 10:35:49

    Geen zomertijd meer. De gewone tijd handhaven. We hebben in de eerste wereldoorlog al een wisseling ten nadele van ons land gehad in opdracht van onze oosterburen. Ook het vooruitzetten van de klok. Dat was gemakkelijker; een midden europese tijd ivm. treinen ed. En dat is toen ook zo gebleven.
    Dus eind oktober nog één keer verzetten en dan zo laten. Maar ach, we zullen wel roependen in de woestijn blijven.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  12. Nans
    Sep 25, 2011 @ 17:11:03

    Heel verstandig die lui in de Oekraïne. Ik heb twee keer per jaar zo’n 3 weken last van dat geschuif met die tijd. Wat mij betreft is het heel het jaar zomertijd.
    Als we de tijd twee keer per jaar zomaar heen en weer kunnen schuiven, dan vind ik dat we ook best kunnen kiezen voor de zomertijd – en wat is tijd sowieso? Iets wat ook maar bedacht is door mensen toch?

    Beantwoorden

Geef een reactie

