N(euro)otje en de afwas

Vandaag een berichtje uit de oude doos:

N(euro)otje zou als rechtgeaarde vrek natuurlijk met de hand moeten afwassen. Maar ooit werd ons gezin uitgebreid met een afwasmachientje. Reden daarvoor was een jarenlange aanhoudende vorm van eczeem op N(euro)otjes handen waardoor alle vaat verplicht op het aanrecht bleef staan tot iemand anders het ’s avonds even kon wegwerken (handschoenen waren geen optie, daar gingen haar handen zo van zweten dat het alleen nog maar erger werd). Na lang wikken en wegen joeg Man de kogel door de kerk en zo is er een vaatwasser bij ons terecht gekomen. Die viert inmiddels bijna zijn twaalfeneenhalfjarig jubileum en zeept en spoelt gelukkig nog als een jonkie. (Eczeem is ook weg, N(euro)otje bleek onder andere vreselijk allergisch te zijn voor de wasverzachter van de moeder van haar oppaskindjes…)

Maar goed, het ding is er en het bevalt uitermate. Nog steeds. Maar ook mét een vaatwasmachien kun je toch nog besparen:

  1. Haal goedkoop vaatwasmiddel (poeder of blokjes) bij bijvoorbeeld de Action. Bij poeder kun je de helft van de aanbevolen hoeveelheid gebruiken.
  2. Of doe je vaat met een schepje soda.
  3. Gebruik geen duur glansspoelmiddel maar giet azijn in het bakje. Doet het ook prima.
  4. Vooraf spoelen onder de kraan is onzin. Alleen even de grote brokken van de borden afvegen en dan gewoon zo in de vaatwasser zetten. Wordt echt schoon. Voorspoelen = bijna afwassen. Schaf de vaatwasser dan maar af. Of begin er naderhand niet meer aan.
  5. Net zoals bij de wasmachine geldt ook hier: laat het apparaat alleen draaien als -ie echt helemaal vol is. N(euro)otje is tot nog toe onofficieel kampioen-vaatwasservullen…
  6. Zorg voor een bonte verzameling koffie- en theebekers zodat iedereen ’s morgens al zijn/haar eigen exemplaar in gebruik neemt. Niet na het ontbijt in de vaatwasser zetten maar wegzetten tot het volgende gebruik. Zo heb je voor 4 personen aan het einde van de dag maar 4 bekers in de vaatwasser in plaats van 16. Scheelt aanmerkelijk. Dit slimmigheidje maakt het voor ons meer dan eens mogelijk de vaatwasser maar eens in de twee dagen te laten draaien. Gróte besparing!
  7. En, nog een laatste inkopper: maak gebruik van het dubbele tarief als je dat  hebt. Bij ons gaat het machinepark om 11 uur ’s avonds pas draaien. Dus een vaatwasser met een timer is dan wel handig.

Op deze manier wordt het lastig uitrekenen wat er goedkoper is: op de hand afwassen of machinaal. Maar je kunt alleen maar de gebruikskosten vergelijken. Want de grootste onkostenpost aan de vaatwasser is natuurlijk de aanschafprijs. Die ligt wel ietsjes hoger dan een afwasborstel en een teiltje. Zelfs als je twintig jaar met zo’n machine zou doen is het niet te vergelijken. En of je vaatwasser stuk gaat of je afwasborsteltje moet vervangen worden…’t Is nogal een verschil.

Dan de overige kosten: Voor het afwassen op de hand gebruik je gas om het gebruikte water te verhitten. Of er staat een boiler stroom te gebruiken. Water kost het altijd. Het is wel zo dat de vaatwassers van tegenwoordig zo afgesteld zijn dat ze vaak minder water gebruiken dan wanneer je met de hand afwast. Aan de andere kant ben je wel weer meer aan stroom kwijt. Volgens Milieucentraal kost een vaatwasser gemiddeld vier keer zoveel energie als een handafwas in een teiltje.

Bovendien heb je ook van de vaatwasser nog wel werk. N(euro)otje verbaast zich er steeds over dat wanneer ze bij Schoonouders eten het totale opruim-, afwas- en schoonmaakwerk niet meer tijd blijkt te kosten dan wat wij kwijt zijn. Merkwaardig…

En: er blijft altijd (althans bij ons) serviesgoed of houten keukengerei dat niet in de vaatwasser kan. Hout droogt uit en wordt verschrikkelijk lelijk en van oud servies slijten de patroontjes af. Tenzij je dat niet erg vindt zul je dat toch op de hand gaan afwassen. Gevaar is dan weer dat het zo weinig is dat je het ‘even snel’ onder de lopende kraan gaat doen. En dat kost natuurlijk weer meer water en gas…

In totaal blijft het een luxe-‘probleem’ natuurlijk. Nou ja, N(euro)otje had een goeie smoes. Toen toch in ieder geval…;-) Als het apparaat nu stuk zou gaan weten we niet of we weer een andere zouden kopen. De vaatwasser staat op onze lijst van apparaten waar we prima buiten kunnen… Maar voor zolang als het duurt is het een genot om onze afwashulp ’s avonds snorrend aan te horen slaan.

Pure luxe dus. Maar dan wel met een vrekkig ondertoontje…

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. jenneke
    Sep 17, 2011 @ 08:26:48

    Ook wij hebben al jaren een vaatwasmachiene, maar nu we nog maar met twee personen zijn gebruik ik hem niet zo veel.
    Ook ben ik veel alleen en was dan alles een keer per dag alles met de hand af, want dan duurt het te lang voor hij vol is.
    Als de vaatwasser stuk gaat koop ik zeker geen nieuwe….zo bespaar ik geld en ruimte in mijn keuken.
    Ik zie dat jij verhuist ben, maar ik wil nog heel even wachten op weblog.
    Ik kan niet zo goed met de computer overweg en manlief is weer eens voor vier weken de hort op, dus rest mij niets anders dan lijdzaam afwachten.
    Ik ga je hier weer volgen, want ik heb al veel van je geleerd.

    Groetjes jenneke

    Beantwoorden

  2. gerrie
    Sep 17, 2011 @ 09:42:16

    Al dertig jaren gebruiken wij een vaatwasser. Iedere keer zeggen we tegen elkaar; als deze stuk is komt er geen nieuwe. Toch wel dus…………… Zo’n naar “gat” in je keuken is geen gezicht en de machine laten staan terwijl die stuk is vind ik ook geen optie. De truc met de bekers geldt hier ook. En als spoelmiddel bevalt azijn me niet geweldig. Ik ben een fan van zuiveringszout. ( site; de guldengulden, met veel tips) Eén theelepel in een beetje water oplossen en dan in het bakje. Ondanks dat we maar meer met z’n tweetjes zijn, als er bezoek komt vind ik de machine helemaal geweldig. En de daluurkosten van electra, ik heb het eens nagerekend. Dat valt vies tegen. Het verschil is bij ons nog geen 14%, en daar wil ik me soms niet voor in alle bochten wringen om klusjes in die uren te doen. Toen het verschil groter was toen streek ik de was ook in daluren. Maar ik ga er nu dus veel soepeler mee om.
    Een zonnig weekend.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  3. mijn consuminder leven
    Sep 17, 2011 @ 09:43:40

    Hey Neurootje de nachtstroom levert niet zo veel op kijk even naar mijn filmpje op mijn blog verder een mooi stukje waar ik echt wat aan heb van dat azijn in het glansspoelbakje wist ik nog niet! groetjes Peet

    Beantwoorden

  4. Margreet
    Sep 17, 2011 @ 21:04:57

    Een vaatwasser wast goedkoper af dan met de hand, hij neemt minder water.
    Als hij bij mij kapot gaat,komt er gelijk een nieuwe! anders ben ik degene die mag afwassen en afdrogen….. en daar ben ik echt niet blij mee.
    Verder doe ik ook: halve blokjes vaatwasmiddel, s’nachts op nachtstroom alles aan en natuurlijk pas aan als hij helemaal vol is.

    Beantwoorden

  5. Puck
    Sep 18, 2011 @ 22:04:10

    Wij werken net zo met de vaatwasser.
    Ook ontbijtbordjes gebruik ik voor de lunch weer.
    Onze vaatwasser gaat meestal om de 2 2 maar ook soms om de 3 dagen aan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

