N(euro)otjes eerste sla

Vandaag hebben we dan toch eindelijk de eerste sla uit eigen tuin gegeten.

DSC02241

Daar kan niet veel tegenop. Simpele pluksla met een paar blaadjes rucola, wat gewone bieslook en knoflookbieslook, een zeer fijn gehakt blaadje munt, stukjes tomaat, feta en 2 hardgekookte eieren in stukjes, met een dressing van olijfolie, balsamico-azijn met een teentje knoflook, een schepje mosterd en wat peper.

DSC02242

De tuin doet het goed maar hoe kan dat ook anders met het weer van de laatste tijd… We moeten alleen wel regelmatig sproeien maar daar hebben we gelukkig onze bron voor. 

De kruidentuin is weer bijna helemaal aangevuld; sommige xc3xa9xc3xa9njarige kruiden staan nog te kiemen in de kas maar het zal niet lang duren voordat die ook naar buiten kunnen. We hebben de kruidentuin opnieuw, overzichtelijker ingedeeld: twee vakken voor keukenkruiden, xc3xa9xc3xa9n vak voor kruiden die in de huishouding gebruikt worden en xc3xa9xc3xa9n vak voor geneeskrachtige kruiden. In het middelste vak staat een stamroos, omringd door knoflook. Grotere kruiden staan aan de buitenranden van de kruidentuin, zoals lavas en valeriaan.

En ondertussen wachten we geduldig op uitbreiding van ons kippenbestand want we hebben inmiddels twee broedse kippen.

DSC02230

DSC02231

DSC02235

En met een beetje geluk wemelt het hier over een poosje ook weer van de kleine groene kikkertjes.

Groene kikker 1

Groene kikker 2

Morgen gaan er nog wat bonen de grond in en wordt de eerste andijvie uitgeplant. De kievitsbonen zijn weer eens te snel en groeien uit hun bakjes terwijl het nog te vroeg is om ze al buiten te zetten en de pompoenen, die ook nog maar beter niet naar buiten kunnen, zullen om die reden eerst verpot moeten worden.

En ondanks dat we vorig jaar letterlijk honderden pepers geoogst hebben, waarvan we heel wat hebben weggegeven en de rest gedroogd hebben, en ondanks dat we besloten hadden dat we voor de komende jaren genoeg pepers op voorraad hebben, staan er dus toch weer peperplantjes in de kas. Dit jaar gaan we er sambal van maken…

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Dochter
    Mei 04, 2011 @ 13:29:30

    Ondanks mijn terrasje in het verre Belgixc3xab treed ik toch stiekem in de voetstappen van mijn moedertje! vorige week heb ik een sla plantje en twee tomatenplantjes van haar gekregen. Maar helaas, toen mijn man en ik al 2 uur in de auto zaten kwam ik erachter dat ik ze was vergeten mee te nemen! Iets waarin ik overigens ook op haar lijk haha! En als ik binnenkort een tuintje heb, wordt daar zeker een plaatsje vrijgehouden voor een moestuintje 😀

    Liefs – Dochter ! -XXX-

    Beantwoorden

Geef een reactie

