N(euro)otje droogt de was aan de lijn

Alweer een jaar of negen geleden doekten wij de wasdroger op. Man zat in de WW, we hadden het zwaar met een inkomen dat zo'n 250 euro onder het toenmalige bijstandsniveau lag en we bespaarden waar we konden. We ontdekten dat de wasdroger wel heel veel stroom verbruikte en we trokken de stekker eruit. Vader maakte een pracht van een waslijn op de deel en we gingen terug naar het aan de lucht drogen van onze was.

We hebben uiteindelijk de droger niet alleen niet meer aan gedaan maar we hebben 'm ook de deur uit gedaan. Voor altijd.  Nog even de voordelen op een rijtje.

De waslijn:

  1. bespaart geld op electriciteit. De waslijn kost namelijk geen stroom. Een wasdroger kost een gemiddeld gezin al gauw 400 kWh per jaar (van de site van Milieucentraal).
  2. belast het milieu niet. Voor het opwekken van electriciteit zijn fossiele brandstoffen nodig en komen er vervuilende stoffen vrij. Hoe minder je ervan gebruikt hoe beter het is.
  3. bespaart werk. Als je de was even 'uitklopt' en strak ophangt scheelt het je (na de extra moeite van het ophangen) wel weer strijkwerk.
  4. bespaart geld van speciale geparfumeerde wasdrogerdoekjes om de was lekker te laten ruiken. Er gaat niets boven de geur van aan de lucht gedroogde was.
  5. bespaart nog meer geld omdat je kleding langer mee gaat. Die dotten die je regelmatig uit het filter van de droger moet halen bestaan uit stof dat van je wasgoed is afgesleten.
  6. bespaart je het geld van de aanschaf van een wasdroger.
  7. kan nog wat extra besparen op speciale vlekkenmiddelen. Drogen in de zon bleekt de vlekken die er niet meteen in de was uit zijn gegaan.

Nadelen:

  1. het kost wat meer tijd.
  2. bij het buiten hangen van je was moet je wel goed op het weer letten. Op dagen met regenkans is het handig om in de buurt te blijven zodat je je was op tijd binnen kunt halen.

Meer nadelen kon N(euro)otje eerlijk gezegd niet verzinnen. En eigenlijk vindt ze het zelf ook geen echte nadelen. Kortom,  voor wie de ruimte en de zin heeft is het de moeite waard om het eens te proberen.

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Jan 20, 2011 @ 07:57:28

    Voor mij kost buiten drogen juist meer tijd. Meestal hang ik de was aan rekjes onder een afdak. Dan kan het blijven hangen,als het regent. Maar ’s avonds is niet alles droog en moet ik de dikke stukken opnieuw in de keuken aan een rekje hangen. Maar meestal doe ik dat wel. De droger is voor heel slecht weer en noodgevallen. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. Ipie
    Jan 20, 2011 @ 09:17:57

    Droger is bij mij noodzaak. We zijn met zijn zevenen en hebben dus veel was. Piepklein minituintje waar geen droogmolen of waslijnen passen omdat je dan niet meer bij de deur kunt komen. Shirts met opdruk, mooie truien en BH’s hang ik op een droogrek in de kamer (als de kinderen naar school zijn of ’s nachts), de rest moet gewoon in de droger.

    Beantwoorden

  3. Spaarcentje
    Jan 20, 2011 @ 10:34:23

    ja de droger is bij ons ook zonder pardon verwijders. Wel pas nadat Zoon droog bleef snachts want we hadden soms wel 4 keer per week een plaswas. Zodra hij droog was, hebben we dat ding de deur uitgedaan en echt nooit gemist!

    Beantwoorden

  4. nanda van bakel
    Jan 20, 2011 @ 11:01:35

    Gebruik de droger alleen voor handdoeken
    rest gaat aan de lijn in het trappengat

    Beantwoorden

  5. zeurtje
    Jan 20, 2011 @ 14:16:40

    Hier ook al lang geen droger meer, we hebben een ruime zolder en daar droogt alles heel snel.
    En bij mooi weer lekker buiten aan de droogmolen.

    Groetjes zeurtje

    Beantwoorden

  6. ella
    Jan 20, 2011 @ 18:42:01

    Hier is de stekker er ook uit gehaald en wordt de droger alleen in noodgevallen gebruikt. Denk er zelfs over om hem maar op MP te zetten. Zou ik er nog wat voor kunnen krijgen?

    Beantwoorden

  7. Nanda
    Jan 21, 2011 @ 10:05:08

    De was droogt bij ons altijd boven de trap, we hebben geen droger. Een droger lijkt me handig, vooral als de kinderen plas-ongelukjes hebben en dat gaat altijd tegelijk met het knoeien van pastasaus en vallen in gras ;-). Maar ik vrees dat ik gemakzuchtig zou worden als hier een droger in huis komt. Ik zie het hier in de buurt (nieuwbouwwijk) heel veel: stralende zon, heerlijk weer en niemand heeft de was buiten want er is een droger die het werk doet. De was netjes ophangen kost tijd. Nog een nadeel van buiten hangen: vogelpoep en beestjes…
    Groetjes,
    Nanda

    Beantwoorden

  8. astrid
    Jan 21, 2011 @ 12:41:59

    Net als Ipie vind ik de droger ook een bijna noodzakelijk iets. Wij zijn met 11 personen en ondanks redelijk wat droogruimte, gebruik ik ‘m toch echt af en toe. In de zomer vrijwel nooit, nu iets meer. Ik merk dat heel zuinig leven, qua energie maar ook in andere opzichten, soms juist moeilijk is met een groot gezin. De extra tijd die het kost of de extra ruimte, is er soms niet. En sommige dingen zijn met kinderen gewoon heel onpraktisch. Dat maakt dat ik minder milieu- en (soms) geldbewust leef dan ik zou willen. Maar ik doe m’n best en ben best tevreden.

    Beantwoorden

  9. mama lieveheersbeestje.
    Jan 22, 2011 @ 09:57:25

    Ja, mijn droger staat ook ongebruikt op de zolder. Ooit eens gekregen.. Ik gebruik hem misschien een keer of 5 xc3¡ 8 per jaar, bijvoorbeeld als er zieke kinderen zijn of we terug komen van een logeerpartij en bulten wasgoed hebben. Ook tijdens de renovatie van ons huis de afgelopen drie maanden heb ik hem een poosje moeten gebruiken want ik had nergens een stofvrije plek waar ik de was kon drogen.. Maar gelukkig kan het nu weer! Ik vind het heel lastig om de wasdroger te gebruiken, je moet met de wasmand de vliezotrap op, dan moet je de droger in de gaten houden en dan is de was ook nog eens supergekreukt en soms niet helemaal droog..bah! Ik heb een groot rek op wielen en een rek boven de trap en dat werkt prima. Nu we dubbelglas hebben gekregen kan ik de was in de kamer drogen. Ik was om een uur of zes ’s avonds en kan dan het rek voor de gaskachel zetten. Dat droogt als een speer! Ik heb nu van die roostertjes boven de ramen dus die zet ik dan open en je krijgt dan ook geen benauwde kamer of natte ramen. De lakens hang ik boven de trap en in de zomer heb ik een waspaal in de tuin.
    Overigens Iepie; je kunt nu ook waspalen kopen die je aan de muur kunt bevestigen en helemaal inklappen als een paraplu, misschien een idee voor jullie?

    Beantwoorden

  10. Ipie
    Jan 23, 2011 @ 16:58:29

    Mamalieveheersbeestje, helaas zelfs daar heb ik geen plek voor….

    Beantwoorden

Geef een reactie

