N(euro)otjes weekmenu

Het weekmenu voor de komende week ziet er zo uit:

 

Zaterdag – preitaart (nog genoeg prei op de tuin!)

Zondag – voor de middag een pompoensoepje (met pompoen van de tuin!) en 's avonds de aardappel-kaasschotel met spekbonen (uit de weckkast!). Dit stond afgelopen week al op het menu maar Man  had iets anders klaar gemaakt. Nog even over de pompoensoep: de bouillontabletten in het recept gebruiken we hier zelf nooit. Ze zijn ook eigenlijk niet nodig. Wel lekker: wij koken altijd een flinke winterpeen in kleine stukjes mee.

Maandag – canneloni met spinazie

Dinsdag – nasi (maakt N(euro)otje maandag al want dinsdag na het werk is er te weinig tijd om te koken

Woensdag -hier mag Man zich uitleven, N(euro)otje zelf is later thuis dan Zoon die vanuit zijn stage al snel door moet naar zijn bijbaan en die jongen wil natuurlijk wel wat eten… (Het zal boerenkool worden -van de tuin-; Man maakt dat erg lekker en Zoon is er dol op. En N(euro)otje ook …)

Donderdag – hutspot

Vrijdag – Italiaanse witlofschotel (van een kaartje dat N(euro)otje ooit eens meenam bij de AH. Alle extra  ingredixc3xabnten komen uit de basisvoorraad)

De kosten voor dit weekmenu vallen erg laag uit. De cannelonischotel is het duurst, daar gaat ricotta in. Alleen lof kopen en groenten voor de nasi. De rest komt uit de voorraad. De meeste boodschappen zullen dan  ook bedoeld zijn om die voorraad weer aan te vullen.

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Opnieuw Beginnen
    Dec 18, 2010 @ 11:39:17

    Bij ons zijn de pompoenen al lang uit de tuin weg.

    Hoe doe je dat, nu nog pompoenen?
    Of heb je, net als ik ook pompoen geweckt?

    Beantwoorden

  2. izerina
    Dec 18, 2010 @ 12:51:24

    Je brengt me op een idee met je preitaart.Groeten Izerina

    Beantwoorden

  3. N(euro)otje
    Dec 18, 2010 @ 17:10:02

    @Opnieuw Beginnen: pompoen is een prima bewaargroente. Ik heb de geoogste pompoenen koel gelegd op de deel. Staat heel decoratief en ze blijven maandenlang goed. Ze moeten wel gaaf zijn en er moet een stukje steel aan blijven zitten anders zijn ze zo weggerot.

    Beantwoorden

  4. Marian
    Dec 19, 2010 @ 11:30:32

    Je kunt zelf ricotta maken!! Dat gaat heel gemakkelijk. Voor 250 gram heb je nodig: 1,5 liter melk (ik gebruik halfvolle), 3/4 theelepel zout, 6 eetlepels azijn (ik gebruik gewone witte). Doe alles in een pan en verwarm het mengsel op een half hoog vuurtje. Af en toe roeren. Niet laten koken. Al eerder zie je dat het mengsel zich scheidt (schift). Als het vocht doorzichtig is haal je de pan van het vuur. Laat het mengsel uitlekken door een (thee)doek. Ricotta is klaar. Enige nadeel tijdens de bereiding: het ruikt alsof een baby een zure melkboer heeft gedaan. Maar de smaak van de ricotta is niet zuur. Je proeft er echt niks van. Daarna kun je het verwerken in het eten. Ik heb vrijdag nog een heerlijke citroen-ricotta cake gemaakt (http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2009/05/citroen-ricotta-cake.html)

    Dit is de eerste keer dat ik reageer, maar ik lees al langer mee. Je hebt een leuke en inspirerende blog.

    Veel succes. Groeten, Marian

    Beantwoorden

  5. Opnieuw Beginnen
    Dec 19, 2010 @ 18:28:10

    Oh, ik had 1 pompoen voor decoratie voor het huis en 1 in de achterbak van de auto. Vorige week heb ik ze beiden slap in de gft container gegooid.

    Vandaar dat ik benieuwd was. Ooit kreeg ik een pompoen die een maanden lang in de bijkeuken bij mijn broer heeft gelegen. Maar dat was vorstvrij.

    Beantwoorden

Geef een reactie

