N(euro)otjes kippen

We hebben weer nieuwe kippen. Voordat onze logeerkippen terug naar huis gingen hadden we plan B al klaar liggen: eigen kippetjes. N(euro)otje kan niet zo goed zonder die gezelligheid. Ze hebben een hele reis gemaakt: vorig jaar op Texel geboren, als kuikentjes gexc3xabmigreerd naar Belgixc3xab en nu dus hier in Groningen. En ondanks dat we gezegd hadden geen haan meer te willen heeft de haan die met de hennen mee kwam ons vrij makkelijk weten te overtuigen van zijn goede inborst. Met andere woorden, hij mag blijven. We noemen hem Kokkie. (De meeste hanen die we gehad hebben heetten zo. Het  is onze verbastering van het Franse Coq au vin en verwijst naar het lot dat hem wacht als hij te agressief zou worden. Nou is N(euro)otje zelf vegetarixc3xabr en geen haar op haar hoofd die er aan denkt om coq au vin te gaan klaarmaken van zo'n haan maar het klinkt natuurlijk wel lekker stoer.) Kokkie dus. De hennen hebben we nooit namen gegeven. Zij worden meestal aangesproken met 'dames' of 'tantes'. Of soepkip. (Valt in de zelfde onrealistische categorie benamingen akls Kokkie.) Ze hebben zich al aardig aangepast en het eerste eitje is alweer geraapt. Nu nog een paar Barnevelders zien op te sporen en ons ideealbeeld van een kippenren is weer compleet.

3 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Nov 06, 2010 @ 17:54:46

    Wat klinkt dat leuk,zoals jij het beschrijft. Smaakt zo’n kakelvers ei erg lekker? Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. Lege zakken vrouw
    Nov 07, 2010 @ 08:48:09

    Oh, wat leuk kippen. Ik zou ze ook wel willen hebben, maar in een woonwijk is dat niet zo handig.

    Beantwoorden

  3. Mariekie
    Nov 08, 2010 @ 23:07:00

    Sorry ik woon in een woonwijk en ik heb 4 kippen en een haan lopen. Het zijn zijdehoenders en die staan er bekend om dat ze ontzettend lief en rustig zijn. Ze vligen niet omdat ze dat niet kunnen. Ze hebben een soort van haren i.p.v. veren (ik zou zeggen google ff) Als je ze ziet ben je meteen verkocht. Ze leggen nog geen eieren maar dat gaan ze straks doen en ze leggen heel goed. Dus ook elke dag een vers ei. Ik woon in Maarssen in een normale woonwijk met aan beide kanten buren. En ik heb er geen problemen daarmee ofzo. Altijd goed om te zien dat er meer kippen liefhebbers zijn. Ps. je blog lees ik al een hele tijd en ik vind het altijd erg leuk om te lezen. Mijn complimenten !!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

