N(euro)otjes weblog

Vorig jaar werd N(euro)otje gevraagd om eens een berichtje te schrijven voor Besparingsmeter. Dat leek haar wel wat en ze stuurde het onderstaande episteltje op. Bij het reorganiseren van de computer kwam ze het weer tegen en vond dat het ook best eens op Wie die leest is Vrek zelf gezet kon worden.

Dus bij deze: over de geboorte van een weblog.

 

Begin 2008 begon ik met mijn weblog. Na tijdenlang meegelezen te hebben met andere webloggers  besloot ik dat het heel leuk moest zijn om zelf ook eens een hoekje van het internet in beslag te gaan nemen. Schrijven was iets dat ik altijd al graag deed (sterker nog, er ligt al jaren een mallotig boek in wording op een hoge stoffige plank, zoxe2x80x99n dertigjarenplan dat nooit tot uitvoer zal komen maar ik heb er zelf de grootste lol meexe2x80xa6)dus een eigen weblog was een voor de hand liggende manier om schaamteloos mijn hersenspinsels voor anderen leesbaar te maken.

Eerste stap die gezet moest worden was het onderwerp. Dat moest iets zijn waar ik wel wat over te vertellen had zodat ik niet na een berichtje of twee, drie volslagen inspiratieloos naar het beeldscherm zou zitten turen. Ik was al enige bloggende consuminderaars tegengekomen en het leek me wel wat om me daar bij aan te sluiten. Door onze eigen ervaringen met het leven aan de verkeerde kant van de modale inkomensgrens  zou ik daar voorlopig genoeg stof tot schrijven voor hebben. En misschien, heel misschien, dacht ik zo, had iemand die het per ongeluk lezen zou er nog eens wat aan.

Tweede probleem was vanzelfsprekend de naam. Na veel wikken en wegen en een hoop gegrinnik bleef ik steken bij de niet al te charmante naam xe2x80x98Vrekken of Verrekkenxe2x80x99,  gebaseerd op onze WW-tijd. (Meteen een onderwerp om zo af en toe eens op terug te grijpen). Uiteindelijk besloot ik dat dit toch wel een tikje grof over zou kunnen komen en wanhopig zat ik blaadjes vol te schrijven met malle namen en afkortingen die geen van allen mijn goedkeuring kregen.  Mal, want we houden hier wel van een geintje. Web-log.nl zelf gaf me ten slotte de naam cadeau waar ik zo lang naar gezocht had: bij het kiezen van het design stond een voorbeeldberichtje met de pakkende titel xe2x80x98Wie dit leest is gekxe2x80x99. Met een kleine aanpassing was een leuke naam geboren en ik ging daadwerkelijk met mijn eerste berichtje online.

In de loop van de tijd is er een ander onderwerp in xe2x80x98geslopenxe2x80x99: zelfvoorziening. Iets waar ikzelf nogal gepassioneerd over kan zijn. Consuminderen en zelfvoorzienend leven passen wel bij elkaar dus kan ik zonder problemen daar ook eens wat over vertellen.

Je zou ook kunnen denken dat  alles wat er te zeggen valt over bezuinigen, besparen en consuminderen wel al eens door iemand gezegd is. Dat er niet zoveel meer aan toe valt te voegen. Ergens is dat ook wel waar. Toch heeft het wel zin om zo af en toe eens een paar goede tips te herhalen want eens in de zoveel tijd staat er toch weer een nieuwe lichting beginnende consuminderaars op voor wie het misschien nog nieuw is. Maar het belangrijkste is dat je moet proberen het leuk te houden. De hele tijd streng met lijstjes lopen zwaaien wordt op den duur vervelend. Een smeuxc3xafg verhaaltje neerpennen over diezelfde tips toegepast in de praktijk van een niet altijd even rustig gezin is weer net even anders. Zelf hebben we het ook gered door altijd te proberen (het lukte ook wel eens niet) om de humor te behouden. Kortom, Vrekken met een knipoog.  En dat hoeft gelukkig niet automatisch synoniem voor xe2x80x98verrekkenxe2x80x99 te staan.

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Nov 02, 2010 @ 19:09:45

    Jouw blog was de eerste van de consuminderblogs,die ik ontdekte. Stomtoevallig door te googelen op een bepaald onderwerp. Ik genoot van je verhalen en werd trouwe lezer. Via jouw links kwam ik er achter,dat er veel consuminderaars zijn,een hele virtuele wereld.Waar ik me echt thuis voel.Soms meer,dan op mijn thuishonk,de weblogs van zeelandnet. Bedankt voor je blog. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  2. Aleida
    Nov 02, 2010 @ 20:44:16

    Ik sluit me maar aan bij Izerina. Je bent xc3xa9xc3xa9n van de weinige blogs die ik trouw lees en ook ik voel me helemaal thuis in dit wereldje. Blijf nog maar lang schrijven, je doet er veel mensen (lezers/lezeressen) een groot plezier mee!

    Beantwoorden

  3. Hxc3xa9lxc3xa8ne
    Nov 02, 2010 @ 20:52:34

    Wat mooi verwoord! Zo zie ik het ook: `Sparsam` leben (zeggen ze hier in Duitsland) gaat prima! maar met humor, kan je het zien als een hobby.

    Beantwoorden

  4. ella
    Nov 04, 2010 @ 20:11:04

    tja ik kan het alleen maar bevestigen, jij was de eerste die ik las over dit onderwerp. En ik ben gepakt hoor, er zijn zoveel mensen die iets interessants te melden hebben. Maar jij blijft toch favoriet hoor. Ook al lees ik anoniem mee. Sterker nog ik ben sinds kort zelf gaan bloggen. Ook al is het over een ander onderwerp dat mij bezighoudt. (stoppen met roken) Ga aub vooral door met bloggen, want ik geniet.

    gr. ella

    Beantwoorden

Geef een reactie

