N(euro)otje baalt van de televisie (nou ja, toch een beetje dan…)

Al een tijdje trouwens. Een paar jaar geleden besloten we in overleg met de kinderen dat we het eens een maandje of zo zonder teevee zouden proberen. We hielden het met gemak een half jaar vol. Daarna zijn we gewoon weer gaan kijken maar inmiddels zijn we het om meerdere redenen opnieuw zat aan het worden: zo hebben we een schotelabonnement. Daarmee hebben we de beschikking over, ongelogen waar, een paar duizend zenders… Daarvan hebben we de Nederlandse zenders, de BBC en twee of drie Duitse zenders in onze favorieten staan. Belgixc3xab zit er niet eens bij. Dat kost extra… TV-Noord zendt alleen uit over de kabel dus die hebben we ook niet… De zenders wxc3¡xc3¡r we dan naar kijken geven steeds meer herhalingen en we vinden het vaak zonde van onze tijd om iets twee keer of meer te bekijken. Vroeger had je voornamelijk herhalingen in de zomer, tegenwoordig heb je ze het hele jaar. Sommige programmaxc2xb4s worden bijna tegelijkertijd of pal na elkaar door verschillende zenders aangeboden. Als je dan zoals wij niet zo goed bijhoudt op welke zender je soms een bepaalde serie bekijkt en ook niet alle afleveringen bijhoudt, kan het gebeuren dat je een personage tegenkomt die even daarvoor de serie verlaten had. Heb je net om haar ontijdige dood zitten snotteren en daar is ze ineens weer! Andere programma's stoppen en beginnen direct weer opnieuw. Weer andere programma's zijn blijkbaar zo populair dat alle zenders een variant ervan gaan uitzenden waardoor je op een avond alles van hetzelfde te zien kunt krijgen. De programma's duren ook steeds langer door alle reclame die er tussendoor komt. Nou omzeilen we die wel met een heel handig knopje op onze afstandsbediening, namelijk de Timeshift maar dan nog. Feit is dat we maar heel weinig van het aanbod ook gebruiken. En dat als je er dan eens goed voor gaat zitten je zo een hele avond voor dat apparaat zit. En voor dit alles betalen we dan EURO 9,95 per maand (een paar jaar geleden kostte het heel wat minder, maar net zoals met alles is het ook hier zo dat prijzen maar xc3xa9xc3xa9n richting kennen: omhoog).

De oplossing is belachelijk simpel en lag al een tijdje voor de hand: we gaan ons schotelabonnenement opzeggen. Dan houden we alleen de Free To Air-zenders over. Nederland 1, 2 en 3 als we ons goed hebben laten voorlichten. Het zal ons allemaal worst zijn. De avonden zonder teevee zijn over het algemeen nog steeds de hoogst gewaardeerde in de week. De Moeder van N(euro)otje zei het al toen zij als kind de opkomst van de beeldbuis van nabij meemaakte: dat apparaat erin, de gezelligheid eruit. Nou gaan we het apparaat niet de deur uit doen, we willen best wel het nieuws zien of een deeveedeetje bekijken maar die enorme overvloed aan zenders hoeft van ons niet meer. Juist dat overweldigende aanbod maakt ons al een tijdje moedeloos. Het is gewoon teveel van alles. We worden overvoerd. Nou ja, dat is ook weer niet helemaal waar, we lxc3¡ten ons overvoeren. Want niemand dwingt je om te kijken natuurlijk. Maar wanneer je maar blijft eten van iets wat je heel lekker vindt wordt je er op een gegeven moment ook misselijk van. We kijken dan ook steeds minder. We hebben er geen zin meer in. We zijn vol. En als we dan toch niet kijken willen we er niet meer voor betalen ook. Weg dus met dat abonnement. 

Gelukkig voor N(euro)otje wordt Midsomer Murders op een publieke zender vertoond. Ook de herhalingen 😉

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Natuurlijkzuinig
    Okt 28, 2010 @ 09:31:49

    Vroeger, keek iedereen hetzelfde en je kon er ook nog over napraten op school of het werk, iedereen heeft het tenslotte gezien.
    Nu is het soms binnen hetzelfde gezin dat iedereen voor een andere tv, in een andere kamer zit.
    Het ergste vind ik als kleine kinderen (van 4-5 jr) al hun eigen tv hebben…. Dat komt bij ons echt niet in! 1 tv in de woonkamer. 18 of zo zenders (de standaard kabelpakket, zonder extra’s) en daar kijken wij inderdaad ook maar 3 of 4 zenders van… DVD is inderdaad geliefder in het weekend.
    Goede post!

    Beantwoorden

  2. Hoofdstadmoeder
    Okt 28, 2010 @ 15:06:39

    Van mij mag die tv er ook uit, ik vind het vaak achteraf toch zonde van de tijd geweest. Ik had hoop dat de actualiteitenprogramma’s verbeterd zouden zijn, maar ik vind ze nog net zo voorgekookt als vroeger, alleen nu meer glossy uitgevoerd. Helaas heb ik hier 1 tv verslaafde in huis.

    Beantwoorden

  3. Wiek
    Okt 28, 2010 @ 15:19:49

    Wij zijn juist over naar digitale TV, maar dan vanwege de opnamemogelijkheid. Een paar vaste series (QI en George Gently op de BBC bijv.) nemen we op en ook leuke films als die uitgezonden worden. Dan kunnen we kijken wanneer wij willen xc3xa9n alle reclames overslaan!

    Beantwoorden

  4. Lauren
    Okt 28, 2010 @ 22:24:20

    Op dit moment kijk ik het vaakst naar de BBC, nu is er Autumnwatch, leuke en vaak mooie beelden, lekker rustig, je kan er nog veel bij doen bv lezen en GEEN achtergrond pestherrie, heerlijk om aan te hebben staan. Maar ook op de BBC veel herhalingen hoor, ik kijk graag huizenprogramma’s en die komen ook vaak langs. Kookprogramma’s kijk ik ook graag meet die hebben nu juist wel vaak achtergrodn herrie

    Beantwoorden

  5. izerina
    Okt 29, 2010 @ 13:39:31

    Wij hebben kabel en schotel(zonder abonnement). Ik kijk alleen heel gericht. Engelse detectives en sommige documentaires. Mijn man kijkt regelmatig naar mooie documentaires op de schotel.Maar ik houd tijd genoeg over om te lezen og gezellig te kletsen. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  6. Vlijtig Liesje
    Okt 29, 2010 @ 13:52:45

    Ik denk ook wel eens wat een boel tijd ik feitelijk verspil met tv kijken. Weliswaar kijk ik alleen ’s avonds maar toch…

    Beantwoorden

  7. Meyser
    Okt 30, 2010 @ 11:00:29

    Sinds we een digitaal abonnement hebben (een totaalpakket waarin ook internet en vaste telefoon zitten), kijk ik steeds maar minder televisie. Af en toe, maar dat is niet vaak, zap ik nog eens lekker in het rond, maar zelden blijft mijn aandacht hangen. Het opnemen vind ik wel zo fijn, maar wat ik gehoopt had dat op termijn zou komen, namelijk dat ik de opgenomen zaken op dvd zou kunnen branden, dat valt dus tegen. Een dvd-recorder zou interessant kunnen zijn, maar die dingen blijven zo vreselijk duur. Voor mijn vakgebied zijn opnames nogal interessant…

    Beantwoorden

  8. (Be)SpaarChick
    Okt 31, 2010 @ 17:28:21

    Ik ben die TV af en toe ook zat. Ik merk dat ik er automatisch voor neerplof als ik even moe ben. Maar dan ben je zo twee uur verder, heb je niks interessants gezien en had je zoveel leuke andere dingen kunnen doen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

