N(euro)otje nog steeds 'no-poo'

Inmiddels is het no-poo-experiment 2,5 week oud en nog steeds in volle gang. Alhoewel N(euro)otje toe moet geven dat ze het nog niet redt met alleen te spoelen met water. Het haar werd uiteindelijk toch echt dermate baggervet dat ze naar het zuiveringszout greep en een theelepel ervan door een mok water roerde. Nadat ze dat door de haren had gemasseerd en uitgespoeld, heeft ze het nagespoeld met water met een paar eetlepels azijn en ook dat weer uitgespoeld. Resultaat: glanzend, schoon haar zonder uitgedroogde punten. Het bevalt wel. Nu is het alleen nog van belang om dit niet te veel doen en langzaam maar zeker op alleen spoelen met water uit te komen en de baking soda-azijn-behandeling te bewaren voor noodgevallen.

Een paar jaar geleden volgden we met grote nieuwsgierigheid het televisieprogramma "The 1900 house", waarin een familie voor een paar maanden terug gaat in de tijd door in een huis te gaan wonen dat helemaal is teruggebracht in de stijl zoals die was in het jaar 1900. In de aflevering die je hier kunt zien gaan de dames uit het gezin over de schreef door stiekem shampoo te kopen. Ze vinden de manier van haren wassen uit die tijd niet ideaal. Het gekke is dat ze hun tanden wel poetsen met zuiveringszout maar dat blijkbaar niet gebruiken voor het haren wassen. Daar maken ze een speciale zeep voor. Die dus niet bevalt. En uitlokt tot drastischer maatregelen…

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. mama lieveheersbeestje
    Mei 09, 2010 @ 22:47:12

    Die serie vond ik ook zo leuk! Later hadden ze nog een serie met het leven in 1944 of zo (in de oorlog). Maar deze is leuker! Afgelopen winter was er nog een serie over het leven in de Victoriaanse tijd, ook heel leuk, op het platteland. Oh..wat zou ik graag zxc3xb3 gekleed gaan…(kan ik mijn familie nu niet aandoen natuurlijk, haha!).
    Maar…waar haal jij dat zuiveringszout? Ik ben al overal geweest, maar niemand weet wat het is…
    Groetjes en een fijne week toegewenst!

    Beantwoorden

  2. N(euro)otje
    Mei 09, 2010 @ 22:56:45

    @ mama lieveheersbeestje: je kunt zuiveringszout (100% natrium bicarbonaat)kopen bij de meeste drogisten. Even vragen want het staat meestal achter de toonbank. Het is een klein groen pakje van Gimborn, inhoud 125 gram. Daar doe je overigens zowat een eeuwigheid mee…

    Beantwoorden

  3. gerrie
    Mei 10, 2010 @ 08:06:42

    Met natrium bicarbonaat bakken de Scotten brood. Dat heb ik ook wel eens gedaan maar het meel hier is er niet helemaal ideaal voor. Daarom wordt het brood wat droger, maar is snel klaar. Yoghurt, meel, zout en natrium bicarbonaat; dat werkt als zelfrijzend bakmeel.
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  4. Nanda
    Mei 10, 2010 @ 09:21:16

    Wat leuk! Ik heb inderdaad ook op de BBC een paar afleveringen gezien van een serie over twee gezinnen die een jaar lang op het platteland wonen zoals dat in de Victoriaanse tijd ging. Prachtig om te zien.
    Deze serie ging geloof ik over drie maanden zo leven? Dat meisje die de folder laat zien over pizza, dat ze dit direct gaat bestellen…het zou me niks verbazen dat ze er de eerste keer ziek van wordt als ze drie maanden lang een dieet heeft gevolgd van voedsel uit 1900. Je lichaam is het dan volgens mij niet meer gewend.
    Interessant hoor! En zuiveringszout is hier gewoon bij de apotheek verkrijgbaar, inderdaad wel achter de toonbank.
    Nanda

    Beantwoorden

  5. Nanda
    Mei 10, 2010 @ 09:21:19

    Wat leuk! Ik heb inderdaad ook op de BBC een paar afleveringen gezien van een serie over twee gezinnen die een jaar lang op het platteland wonen zoals dat in de Victoriaanse tijd ging. Prachtig om te zien.
    Deze serie ging geloof ik over drie maanden zo leven? Dat meisje die de folder laat zien over pizza, dat ze dit direct gaat bestellen…het zou me niks verbazen dat ze er de eerste keer ziek van wordt als ze drie maanden lang een dieet heeft gevolgd van voedsel uit 1900. Je lichaam is het dan volgens mij niet meer gewend.
    Interessant hoor! En zuiveringszout is hier gewoon bij de apotheek verkrijgbaar, inderdaad wel achter de toonbank.
    Nanda

    Beantwoorden

  6. Ria
    Mei 10, 2010 @ 12:07:07

    Ik heb het nooit eerder gezien ,maar vond dit wel een leuk filmpje.

    Beantwoorden

  7. astrid
    Mei 10, 2010 @ 12:27:56

    zuiveringszout is ook bij toko’s te koop! Inderdaad als natriumbicarbonaat. Ik ben ook no-poo gaan proberen maar vond mijn haar na 8 dagen zo vies dat ik, met twee feestjes na elkaar toch maar naar shampoo gegrepen heb. Gelijk weer jeuk-jeuk-jeuk…Dus een nieuwe poging en dan misschien inderdaad maar een keer met zuiveringszout. As. vrijdag heb ik een bruiloft en dan wil ik toch wel een beetje frisse, mooie haartjes hebben!

    Beantwoorden

  8. marlies
    Mei 10, 2010 @ 16:40:31

    hier heb je mij ook geinspireerd om no-poo te gaan maar echt bevallen doet het hier ook nog niet. Ik heb haar dat over mijn schouders valt en in een staart is het nog te doen, los absoluut niet. Nu een dikke week bezig en volgende week weer aan het werk en hopelijk is het dan niet nog vetter geworden. Maar ik ga door tot de weken en hoop dat het dan beter wordt.

    Beantwoorden

  9. izerina
    Mei 10, 2010 @ 20:05:48

    Toen ik zo’n jaar of 14 was,kwam er droogshampoo in de winkel.Tussen twee wasbeurten door. Wij probeerden als alternatief havermout over je haar strooien en uitbostelen. Het was niet echt een succes. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  10. mama lieveheersbeestje
    Mei 10, 2010 @ 22:28:08

    bedankt voor de tip! Ik weet dat dit spul voor van alles en nog wat gebruikt kan worden (lees ik op am. sites altijd..). Ik ga nu gericht op zoek, dank je wel Neurootje!

    Beantwoorden

  11. Chaoot
    Mei 11, 2010 @ 11:07:45

    Ik ben gestopt met no-poo, helaas. Mijn haar werd zo gruwelijk vet, dat ik weer naar de shampoo heb gegrepen. Soms was ik het zonder shampoo, maar als het echt vet is dus met. Wel gebruik ik nu veel minder shampoo dan voorheen. De conditioner laat ik helemaal staan. De azijnspoelingen geven een veel beter resultaat dan ik ooit met conditioner gehad heb. Toch nog winst šŸ˜‰

    Beantwoorden

  12. Vlijtig Liesje
    Mei 12, 2010 @ 11:06:48

    Ik vind het stoer dat je het zo goed volhoudt! En bovendien erg interessant. Het programma waar je het over heb, daar keek ik destijds ook naar. Ik vond het erg leuk.

    Beantwoorden

  13. Dagmar
    Mei 13, 2010 @ 20:26:07

    Grappig, ik heb toevallig gisteren nog een blog geplaatst over het minderen van shampoo. Ik lees er bij meerdere bloggers over dus het houdt veel mensen bezig. Ik was het nu zelf 1 x per week met een theelepeltje Urtekram shampoo, verder spoel ik het uit en voeg er dan zelfs nog olie aan toe. Mijn haar is erg droog waarschijnlijk.
    De serie heb ik hier thuis en heb ‘m destijds op de Nederlandse TV gezien in 2000. Vind ‘m geweldig, maar het leven viel toen niet mee, erg zwaar omdat je echt alles zelf moest doen. En inderdaad ook geen shampoo e.d šŸ™‚
    Succes met de shampooloze haarwassingen verder!

    Beantwoorden

Geef een reactie

