N(euro)otje "goes no-poo"

Bijna precies een jaar geleden schreef N(euro)otje over haar eerste ervaring met henna. De jubelstemming van een jaar geleden is gebleven en ze smeert nog steeds elke maand de groene prutterige substantie in de haren.  Grote voordelen: het haar knapt er enorm van op, dode puntjes zijn tegenwoordig vrijwel nihil, het is veel beter doorborstelbaar en het is dan ook niet meer zo vaak nodig om het haar een (azijn)spoeling te geven om het zachter te krijgen. De kleur is fantastisch en het is waar dat die kleur na een aantal malen geverfd te hebben donkerder wordt. Vooral het gebruik van het sap van een hele citroen doet blijkbaar wonderen. Het is gezonder xc3xa9n goedkoper dan de chemische verf waar bovendien N(euro)otjes haar iedere keer behoorlijk van beschadigde.

Ze is sowieso al jaren op zoek naar een andere manier van haarverzorging. Ze zou bijna schrijven "alternatieve vorm" maar dat is wel beschouwd een beetje vreemd. Het haren wassen met schuimende shampoo’s is immers nog geen 100 jaar oud. Tot die tijd bestond het niet en was alle haarverzorging  dus "alternatief".

Wat trouwens niet iedereen weet en bij N(euro)otje een grote aversie tegen de huidige commercixc3xable shampoo’s heeft veroorzaakt is dat er in verreweg de meeste van die shampoo’s SLS zit (Sodium Lauryl Sulfate/Sodium Laureth Sulfate/Sodium Acetyl Sulfate). Dit is een goedkope stof die verantwoordelijk is voor het schuim zonder welke wij menen niets meer schoon te kunnen krijgen. Dus ook ons haar niet. Maar juist deze stof is zo sterk ontvettend dat het niet gezond is. Dezelfde stof wordt ook gebruikt om motoren en garagevloeren te reinigen. En dat smeren wij op ons hoofd! Liefst elke dag als je de reclame wilt geloven. Volgens andere bronnen dringt deze stof ook via de huid onze bloedbaan binnen om zich vervolgens vast te zetten in onze organen. Of ze dat nu ook moet geloven weet N(euro)otje nog niet maar dat het veel en veel te sterk ontvet, ja, daar kan ze het wel mee eens zijn. En bovendien houdt ze van een natuurlijke levenswijze dus hoe minder chemicalixc3xabn er in haar leven voorkomen hoe prettiger ze zich voelt. Voor meer informatie over SLS kun je hier klikken.

En vorige week is N(euro)otje een beetje per ongeluk aan haar eigen "no-poo-experiment" begonnen. Per ongeluk want ze kwam er pas na 6 dagen achter dat ze al aardig op weg was. Vorige week dinsdag waste ze de haren nog met een klein beetje schuimende shampoo uit een flesje. Donderdagochtend behandelde ze de haardos met henna en spoelde dat uit zonder shampoo te gebruiken. Dat is namelijk helemaal niet nodig. Pas op zondagochtend wilde ze het haar weer wassen op de alom bekende manier maar kwam er achter dat alle flesjes in de kast leeg waren teruggezet. Ook de flessen spoelen met warm water bood geen soelaas, dat had een medebewoner van Huize Vrek al gedaan… Echt leeg dus. Een beetje twijfelend heeft ze haar hoofd toen maar zo onder de kraan gehouden en de haren naturel uitgespoeld. Ze gebruikt sinds ze de henna heeft ontdekt nog maar zelden een beetje wax en dan is het makkelijker om je haren alleen met water te spoelen dan wanneer je hele hoofd vol gesmeerd en gespoten is met allerlei plakkerige substanties. Het zag er eigenlijk best wel goed uit en in de loop van die dag begon het besef door te dringen dat dit wel eens het umtieme moment zou kunnen zijn om de omslag naar shampooloos haren wassen te maken. Maandag werd het wel een ietsje vettig en stak ze het op maar vandaag wilde ze het persxc3xa9 schoon hebben. Nog steeds geen sliertjes maar het is een bepaald gevoel van onbehaaglijkheid. De eieren, de azijn en de baking soda stonden bij wijze van spreken al klaar maar ze wilde toch eerst nog een keer proberen wat er zou gebeuren als ze het alleen met water zou spoelen. Ten eerste besloot ze de hoofdhuid niet te fanatiek te masseren maar de haren zelf goed te spoelen met lauwwarm water. Daarna bleek dat haar waar niet alle eigen talg uitgespoeld is meer tijd nodig te hebben om te drogen. Maar naarmate het dan droger wordt blijkt het resultaat (alweer) ontzettend mee te vallen. Het voelt niet alleen lichter maar het ziet er ook lichter uit (haar wordt donkerder naarmate het vetter wordt). Ze wacht het dus nog even af (want nog steeds niet helemaal droog) en zal een ieder die dat wilt op de hoogte houden van de verdere verwikkelingen… 

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. joke
    Apr 27, 2010 @ 10:41:21

    Na een artikel eind 2009 in het AD over het niet meer gebruiken van shampoo gelezen te hebben, doe ik dat dus ook niet meer. En het voelt fantastisch: niet alleen m’n haar (letterlijk dus) maar ook het feit dat je al die middeltjes niet altijd nodig hebt. Nu heb ik xc3xa8n kort haar, gebruik gxc3xa9xc3xa9n waxen o.i.d. xc3xa8n heb de leeftijd dat het al wat grijs begint te worden (en dus niet meer vet; wat ik in de jeugdjaren wxc3xa8l had). Ik ben er blij mee. Voor mij gxc3xa9xc3xa9n shampoo meer!

    Beantwoorden

  2. Renske
    Apr 27, 2010 @ 11:39:34

    Ik neem aan dat je geen roos hebt en eigenlijk hoop ik het van wel (en eigenlijk toch ook weer niet) ;). Want dan weet je misschien een antwoord op mijn vraag. Zou roos weggaan als je geen shampoo meer gebruikt?

    Beantwoorden

  3. Meibloempje
    Apr 27, 2010 @ 12:04:38

    Interessant. Ik last laatst ergens een heel stuk over het afwennen van shampoo, het moet eigenlijk gewoon mogelijk zijn.

    Beantwoorden

  4. Vlijtig Liesje
    Apr 27, 2010 @ 12:58:19

    Ik verf mijn haren ook met henna, zeker nu ik recent op een blog weer las over de gevaren van haarverf. Dat van die citroen wist ik niet. Moet je dat gewoon toevoegen aan die groene modder?

    Beantwoorden

  5. Oog op de Toekomst
    Apr 27, 2010 @ 14:07:52

    Heel interessant! Ik ben zeer benieuwd hoe dit verder gaat. Ik spoel mijn haar als ik onder de douche sta ook weleens alleen met water uit, maar dat is dan uit luiheid of tijdgebrek. Ik ga dat toch eens vaker proberen. Leuk onderwerp!

    Beantwoorden

  6. Chaoot
    Apr 27, 2010 @ 14:19:20

    Mijn haar valt onder de categorie ‘behoorlijk lang’ en ik vraag me af of je dan ook ‘ongestraft’ zonder shampoo kunt wassen. Ik ga het maar eens een tijdje proberen! Eigenlijk is het ook van den zotte: eerst dat haar volledig ontvetten om er vervolgens een lading conditioner door te gooien omdat het anders zo droog is. Tjonge, hoe zou dat nou kunnen?

    Beantwoorden

  7. izerina
    Apr 27, 2010 @ 19:06:22

    Ik gebruik al heel weinig natuurlijke shampoo. Maar ga zeker proberen wat alleen water doet. groeten Izerina

    Beantwoorden

  8. Monica
    Apr 27, 2010 @ 20:37:48

    Ik heb dat jaren geleden geprobeerd, maar mij beviel het niet. Ik heb goudblond haar (ja, van mezelf) en dat werd een saaie donkerblonde kleur.
    Maar als je van jezelf een donkere haarkleur hebt, zou het wellicht wel een succes kunnen worden.

    Beantwoorden

  9. Dagmar
    Apr 27, 2010 @ 21:05:46

    Mijn dochter gebruikt ook henna, net als ik vroeger. Nu word ik grijs en laat het uitgroeien. Wij zijn overgestapt op shampoo van Urtekram. Dit halen we bij de natuurwinkel. Onlangs was de rozenlijn in de aanbieding. Met zo’n fles doen we heel lang. Mijn vriend gebruikt de brandnetelversie tegen roos en die is ook erg goed. Ik hou sowieso niet van chemische troep en heb dus een mineralstick in plaats van deo uit een spuitbus. De Weledaproducten zijn ook erg lekker maar helaas zeer prijzig. Toch verwen ik mezelf af en toe met zo’n lekkere crxc3xa8me, dat spaar ik wel weer uit door geen vlees te eten ;-)Groetjes, Dagmar

    Beantwoorden

  10. Huisjegeluk
    Apr 28, 2010 @ 06:06:24

    Hoi N(euro)otje en andere lezers. Als je natuurlijke henna gebruikt, wordt je haar al droger dan normaal. Als je een mooie diepere kleur wilt kun je het aanlengen met theewater. Doen ze in Turkije ook.

    Beantwoorden

  11. Lisette
    Apr 28, 2010 @ 08:11:54

    Ik gebruik tegenwoordig rhassoul (ook wel Ghassoul genoemd). En dat bevalt goed. Dit is een marokaanse lava klei waar je water bij moet doen en te gebruiken als shampoo. Ruikt wat vreemd, maar voelt echt een beetje als shampoo alsof het schuimt. Even inmasseren en laten intrekken en schoon glanzend haar. Echt het proberen waard en 100 % natuurlijk.

    Beantwoorden

  12. joke
    Apr 28, 2010 @ 09:04:46

    Ik heb geen roos of blond haar. Maar ik vind het heerlijk! Gxc3xa9xc3xa9n shampoo voor mij meer. Nu ben ik toch niet van een flesje voor dit of een tube voor dat. Het wordt ons echt aangepraat. Lees het boek ‘de kunst van het besparen’ en ‘meibloempje.blogspot.com’ ter inspiratie. We hebben echt niet zoveel ‘troep’ nodig als de reclamemakers! ons willen aanpraten.
    Groet,
    Joke

    Beantwoorden

  13. yvonne
    Apr 30, 2010 @ 19:36:25

    Haren wassen zonder shampoo, dus alleen spoelen met water. Ruim 20 jaar geleden was ik klant bij kapper “Christiaan” in Den Haag. Daar werd al gepropageerd om het haar zonder shampoo te wassen, dit was hun lifestyle!
    Ik ben er zelf nooit voor gegaan, het geeft me een frisser gevoel als het met shampoo is gewassen.

    Beantwoorden

  14. Mathijs
    Okt 31, 2010 @ 14:23:30

    Ik heb gewoon helemaal geen haar meer! De ideale oplossing! šŸ™‚

    Beantwoorden

Geef een reactie

