N(euro)otje probeert te bezuinigen op stroom…

De laatste tijd gaat het stroomverbruik hier aardig omhoog. ’s Avonds in het donker zitten, pc vaker en langer uit laten, minder koffie zetten enzovoort, enzovoort, het lijkt allemaal niets uit te halen. We stevenen op een hoger gebruik af.

Vandaar dat N(euro)otje haar op xc3xa9xc3xa9n na laatste troef inzet: de inductieplaat. Dat wil zeggen dat ze vandaag begonnen is consequent het eten klaar te maken op een paar petroleumstellen. Primitief? Een beetje wel. Maar er zitten een paar bijkomende voordelen aan: het geeft warmte af wat direct te merken is in de keuken en ’s avonds geeft het best wel veel extra licht. Vandaag hebben we ook het water voor de thee gekookt op het petroleumstel. Qua tijd valt het eigenlijk reuze mee. Waarom zou alles ook sneller en sneller moeten? We zijn benieuwd of en zo ja, hoeveel het uitmaakt. Is het verschil te klein om ons echt druk over te maken is er nog xc3xa9xc3xa9n andere mogelijkheid: de computer van Zoon die barst van de neonlampjes en verbonden is met een megascherm. Als het niet aan de inductieplaat en de waterkoker ligt krijgt Zoon een ‘avondklok’ en een stroomlimiet. Dat of kostgeld gaan betalen. En dat kan -ie niet. Dus…:-)

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. boskoopje
    Jan 28, 2010 @ 23:38:25

    Misschien kun je van iemand een meter lenen, waarmee je kunt zien hoeveel stroom je per apparaat gebruikt?

    Beantwoorden

  2. Henrixc3xabtte
    Jan 29, 2010 @ 10:49:53

    Ook hier wordt het petroleumstel gebruikt, momenteel staat er een pan goulash op te stoven. De wasdroger die een stroomvreter is wordt alleen nog maar voor het hoognodige gebruikt, want immers alle beetjes helpen.En als brandstof in het petroleumstel gebruik ik lampenolie gaat prima.

    Beantwoorden

  3. Patrick
    Jan 29, 2010 @ 11:41:57

    Staat de computer helemaal van de stroom af, als hij niet gebruikt wordt? Ik kwam erachter dat de mijne 30 watt gebruikt, ook al stond hij uit. (spanning bleef erop staan) Dus zo’n stekkerdoos met zo’n schakelaar ertussen en zorgen dat de stroom er helemaal af is.

    Beantwoorden

  4. Eurootje
    Jan 29, 2010 @ 12:04:27

    Ik gebruik ook sinds het begin van de winter iedere dag het olie-stel, zowel om te sudderen als water of groenten koken en ik vind de wachttijd ook wel mee vallen, zet gewoon 30 min voor ik thee wil hebben een pan met water op.
    En aan mijn gas verbruik zie ik wel dat het de moeite waard is.

    Onze stroom blijft ook behoorlijk hoog, ben er ook al maanden mee bezig om die om lager te krijgen wat nog niet echt lukt.

    Beantwoorden

  5. Toon
    Jan 29, 2010 @ 12:51:55

    Inductiekookplaten zijn grote stroomvreters, kijk maar eens op http://www.kieskeurig.nl, het zou merkbaar verschil moeten maken, nu je die niet meer verbruikt. Wat ook stroomvreters zijn, zijn die up-light lampen die het licht zo mooi naar boven laten schijnen. Soms zitten er halogeenpitten in vanaf 300 Watt. En ook al gebruik je een dimmer, dit maakt voor het stroomverbruik niet veel uit. Toen wij dat xc3xa9xc3xa9n keer doorhadden, hebben we ons exemplaar naar de kringloopwinkel gebracht, ook al was de lamp erg duur in aanschaf geweest.

    Beantwoorden

  6. izerina
    Jan 29, 2010 @ 16:55:34

    Hoeveel kost het om een uur op een oliestel te koken? Is een klein gasstel niet voordeliger? En een hooikist? groeten Izerina

    Beantwoorden

  7. Monica
    Jan 29, 2010 @ 20:54:13

    Volgens mij verbruikt de HR-ketel ook meer stroom als het erg koud is. Ik zie aan mijn energieverberuik dat ik meer stroom verbruik als het kouder is. Ik doe niet meer lampen aan ofzo.
    Wel slaat de ketel bijna voortdurend aan om te verwarmen of om het water in het reservoir te verwarmen.

    Beantwoorden

  8. Avelon
    Jan 29, 2010 @ 22:30:08

    Ook hier slaat de verwarmingsketel heel vaak aan door al die kou daar is weinig aan te doen als het je enigste warmtebron is.Zodra de zon binnen schijnt is dat duidelijk merkbaar en vliegr de temperatuur omhoog, ook de wind is een koudefactor die de cvketel vaker doet aanslaan.Je hebt dekens met armsgaten,te koop bij Blokker,die je op de bank kunt gebruiken, ik zit vaak met een plaid om mijn benen in de stoel om warm te blijven en een dik vest aan. Maar als het buiten extreem koud is zoals deze week met -14 en -15 graden in de nacht doe je daar niet zoveel aan, zonder elektrische onderdeken op bed kan ik namelijk niet slapen van de kou, ik heb trouwens een wollen seizoensdekbed normaal gaat dat prima maar nu met die extreme kou voldoet die dus niet. Ik heb maar een lekkere warme bisschopwijn genomen toen ik het steeds kouder kreeg dinsdagavond en werd daar eindelijk wat warmer door.

    Beantwoorden

  9. Monica
    Jan 30, 2010 @ 14:35:44

    Een tijdje terug hadden ze bij Kruidvat een aanbieding voor een soort deken voor op de bank. Prima ding. Als het minder koud is heb ik een gebreide lappendeken ’s avonds over me heen, maar de laatste tijd meestal die nieuwe deken.
    Wij hebben voor de winter flanellen dekbedovertrekken. Scheelt een stuk in de kou. Daarnaast heb ik er nog die bankdeken overheen, neem ik kruiken mee en draag ik een warme pyama en sokken….. Maar dan heb ik het ook meestal lekker warm šŸ™‚

    Vannacht is hier niet veel sneeuw gevallen en de zon schijnt heerlijk. Straks maar eens een stukje gaan wandelen.

    Goed weekend verder, groetjes van Monica

    Beantwoorden

Geef een reactie

