N(euro)otje krijgt de waterrekening

Vandaag ontvingen we de jaarafrekening van het waterbedrijf. Vorige maand hadden we de standen braaf doorgegeven en kwamen op een jaarverbruik van 151 m3. We bewonen ons huis met 6 (volwassen) personen en hebben regelmatig mensen over de vloer die allemaal wassen en plassen. En dus water gebruiken. Het gemiddeld waterverbruik in Nederland bedraagt 127,5 liter per dag per persoon. Ons gemiddelde waterverbruik is nog net geen 69 liter per persoon per dag. Dat lijkt niet veel maar we gebruiken geen leidingwater voor het wassen van auto’s of het sproeien van de tuin. Daar hebben we een bron voor die volgens de overlevering van de vorige bewoners onuitputtelijk zou zijn. Tot nog toe hebben we geen reden gevonden om aan te nemen dat ze dat verzonnen hebben…Feit is dat N(euro)otje al op meerdere blogs lagere waterstanden is tegengekomen. Dus ook bij ons moet het nog een stuk minder kunnen. Misschien dat het dit jaar gaat lukken want onze wasfrequentie is behoorlijk aan het teruglopen. Deed N(euro)otje tot niet zo lang geleden bijna iedere nacht een was in de machine, tegenwoordig staat het apparaat van maandag tot en met vrijdag stof te vangen. Op zaterdag wast ze nu met gemak de wasmanden leeg. Geen idee hoe het komt, misschien zijn we gewoon viezer aan het worden ;-).

Al met al is het voor ons het derde jaar op rij dat ons watergebruik gedaald is en we krijgen hiervoor 18,65 euro terug. Het mag duidelijk zijn dat we niet op water besparen voor het geld. Dit is de milieubewuste kant van de Vrolijke Vrekken. Vrek met een klein ‘v’-tje want we bedoelen het best wel goed…

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lilian
    Jan 21, 2010 @ 23:37:09

    Wij zitten elk jaar net onder de 100m3 voor 2 personen. Moet nog minder kunnen, maar toch bespaar ik al veel op water, tuin zoveel mogelijk met water uit de regenton enz.
    De energierekening was dit jaar wel een klein feestje waard, mede doordat ze ons vorig jaar te hoog hadden ingeschat ;D.

    groetjes,
    Lilian

    Beantwoorden

  2. nono
    Jan 22, 2010 @ 13:17:29

    Hoi (N)eurootje,
    Weet je zeker dat de 69 liter per dag per persoon klopt? Ik vind het erg veel.

    Groetjes nono

    Beantwoorden

  3. izerina
    Jan 22, 2010 @ 16:25:15

    Wij hebben een regenput. Goed voor de wc,tuin en soms een wasje. In de zomer neem ik regelmatig een stortbad met putwater i.p.v een douche. Lekker zacht.Ons verbruik is daardoor 45m3 voor twee personen Vrienden zitten nog lager. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  4. gerrie
    Jan 22, 2010 @ 18:17:51

    Als ik dit allemaal lees ga ik me nog schuldig voelen. We tweetjes zitten wat onder het gemiddelde verbruik.Maar ik ben te oud voor deze wereld, dat geef ik toe. Ik ga niet slepen met water en het toilet wordt gewoon doorgespoeld. Douchen ongeveer drie minuten. Alleen als we de groentetuin water moeten geven dan vang ik het water van de wasmachine op. En een toilet doorspoelen met regenwater?, ja maar die kosten krijgen we er nooit weer uit. Ik verspil geen water maar gebruik het gewoon. Sorry!!!!!!!!!
    Hartelijke groet en tot laters
    Gerrie

    Beantwoorden

  5. Monica
    Jan 22, 2010 @ 19:10:07

    Wij zijn de afgelopen jaren steeds meer water gaan gebruiken. Net boven de 200 kub voor 4 personen. Vind ik veel te veel. Deels komt het doordat onze HR-ketel op zolder staat en dat het veel water kost voordat ik warm water in de keuken heb. Maar voor een groot deel ligt het volgens mij aan mijn zoons die het heerlijk vinden om te douchen. Een kwartier per keer vinden ze doodnormaal en dat elke dag.
    Heb er van de week toch maar weer eens iets over gezegd. Vind ik best moeilijk. Maar toch gezegd dat ik het niet nodig vind dat ze zo lang douchen en dat dat veel water en gas kost.

    Beantwoorden

  6. Lot
    Jan 24, 2010 @ 19:54:05

    Ik heb het net vrijdag ook op moeten nemen en ik heb maar 26 gebruikt, ik woon alleen. Ik gebruik water wel heel bewust, heeft ook met mijn werk te maken dat ik er van bewust ben, maar ik doe niet echt zuinig. Ik douche niet vaak, soms maar 1x in de week thuis en verder ij vriend en op sportschool, maar dan wel zoals als ik dat prettig vind.

    Beantwoorden

Geef een reactie

