N(euro)otje rijdt weer lekker

Waar een paar nieuwe bandjes al niet goed voor zijn.

N(euro)otjes 106-je zwabbert niet meer,  het stuur trilt niet meer (bij 120 schudde het zowat uit je handen) en trekt niet meer constant naar rechts en, ook erg prettig, het geheel stuurt een stuk lichter. Natuurlijk is de auto bij het aanbrengen van de nieuwe banden ook uitgelijnd en uitgebalanceerd, dat zal er ook mee te maken hebben. Maar dat het zoveel zou schelen, had niemand verwacht.

Geen idee dat we een auto hadden gekocht met verschillende maten banden. Had de garagehouder toch minstens even mogen melden.  Maar goed, het leed is geleden, we zijn 200 euro armer maar we rijden wel een stuk veiliger. En prettiger. En nu net met die sneeuw, ’t komt mooi uit…

Advertenties

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lars
    Jan 07, 2010 @ 15:26:04

    Het schudden, naar rechts trekken en trillen heeft puur te maken met het balanceren en uitlijnen. Edoch, dat krijg je nooit goed als je niet vier dezelfde banden hebt…
    Veel plezier met je comfortabele ritten gewenst!

    Beantwoorden

  2. izerina
    Jan 07, 2010 @ 16:04:53

    Zou je brandstofverbruik nu ook lager zijn? groeten Izerina

    Beantwoorden

  3. Henriette
    Jan 07, 2010 @ 20:19:55

    Kwalijk hoor dat de garage niet even tijdens de proefrit die ze toch maken zou je denken hebben geconstateerd waar het rare trillen aan lag.Gelukkig is het opgelost, veel rijplezier.

    Beantwoorden

  4. Badmuts
    Jan 16, 2010 @ 23:03:33

    Uitlijnen helpt niet tegen trillen, het kan wel helpen tegen naar 1 kant trekken, maar dan zou je ook ongelijkmatige slijtage van de banden gezien moeten hebben.

    Vaak is alleen balanceren van de voorbanden al genoeg om trillen in het stuur te verhelpen. Als je de achterbanden ook laat balanceren zou de auto trilvrij moeten zijn. Trilt ‘ie dan nog dan is er iets anders mis, zoals kromme remschijven of problemen met aandrijfassen.

    2 verschillende soorten banden komt ook vaak voor, meestal dan wel voor 2 dezelfde en achter 2 dezelfde. Vaak worden nieuwe banden voor gemonteerd (dat zijn bij de meeste auto’s de aangedreven wielen, en je stuurt er mee, dus daar wil je grip) en verhuizen de half-versleten voorbanden naar achter om daar tot onder de APK-norm te slijten. Niks mis mee, zolang je niet maar wat raak gaat verwisselen en de boel gebalanceerd houdt.

    En wat een ander (zelfs garagehouders, bandenboeren etc) ook zegt dat het best kan enzo: rijd NOOIT tegen stoepranden op. Gegarandeerd dat het trillen in je stuur in no time terug is, en opnieuw balanceren helpt dan maar even. Je ontwricht de interne structuur van de band er mee.

    Groeten van iemand die door schade en schande en het rijden van vele goedkope ouwe bakken veel wijzer is geworden!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: